Licenshantering i TA-systemet

Så här hanterar föreningar licenser i SWE3:s tävlingsadministrativa system.

För dig som är administratör i en förening

Du som föreningsadmin lägger till rollen ”TA – Föreningsadmin” i IdrottOnline. När det är gjort kan du teckna licenser för föreningens medlemmar här: tavling.swe3.se. Har du andra frågor kring licenshanteringen? Kontakta sportkontoret på telefon 08-699 62 44 eller via e-post till sportkontoret@swe3.se.

För dig som är aktiv i någon av våra idrotter

Fråga någon ansvarig i din förening om vad som gäller för just din licens.

För dig som är domare eller tränare

Sök licens här: tavling.swe3.se

Blanketter (PDF)

För amerikansk fotboll – se här

Så här går licensiering till

Uppgifterna till licenssystemet hämtas fortfarande från IdrottOnline så för att kunna söka licens för en person behöver hen vara inlagd i föreningens IdrottOnline-register. Notera att synkroniseringen mot IdrottOnline sker fyra gånger per timme, så förändringar i IdrottOnline slår inte igenom direkt i licenssystemet utan det kan vara upp till 15 minuters fördröjning.

Då licenssystemet är nytt och utveckling pågår, tar vi tacksamt emot konstruktiv feedback via detta formulär så vi kan utveckla systemet ännu mer för att underlätta för föreningarna.

Den eller de som ska administrera licenser i SWE3:s nya tävlingsadministrativa system behöver ha rollen ”TA – Föreningsadmin” i IdrottOnline, något som tilldelas från föreningen under ”Administration/Roller”.

För att administrera licenser behöver administratören logga in med en e-legitimation från Freja.

Som föreningsadministratör finns två olika sätt att ansöka om licens, antingen för en grupp personer eller för en individ.

Ansökan om licens för en grupp

Licenssystemet hämtar de grupper som finns upplagda i IdrottOnline och det går att ansöka om spelarlicens, tränarlicens eller domarlicens för alla som ingår i gruppen. Administrationen av grupperna sker i IdrottOnline. Välj vilken av våra idrotter ansökan avser, välj en av föreningens grupper och samtliga personer i gruppen kommer fram. Välj bort om någon i gruppen inte ska sökas licens för och välj licenstyp. Vid gruppansökan ansöks om samma licenstyp för hela gruppen.

Ansökan om licens för en individ

Är inte grupper skapade i IdrottOnline, eller om det ska sökas licens för enstaka individer går det också bra. Administration av medlemmarna sker i IdrottOnline.

Välj vilken av våra idrotter ansökan avser, välj en av föreningens medlemmar och välj licenstyp.

Domar- och tränarlicenser

Licenssystemet synkroniserar även med Idrottens utbildningsplattform (IUP), så för att en domar- eller träningslicens ska bli godkänd behöver utbildningskraven i IUP vara uppfyllda. Är kraven inte uppfyllda vid ansökan, blir licensen godkänd så snart utbildningskraven uppfylls. Ingen ny ansökan behöver göras!

Fakturering av kostnaderna

Från och med säsongen 2023 kommer SWE3 att fakturera de kostnader för licenser som inte ingår i serieavgifter. Alltså: inga inbetalningar i förskott förutom serieavgiften. Alla licensavgifter kommer att faktureras. I första skedet kommer det att stå ett pris för samtliga licenser vid ansökan, även om de för föreningen ingår i inbetalad serieavgift, detta kommer att justeras manuellt innan föreningen faktureras.

Vanliga frågor och svar

Varför är inte min tränarlicens godkänd?

En av två saker kan ha hänt.

Du har inte rätt behörighet. Du kan se behörighetskraven här samt om du loggar in på IUP så kan du gå till din profil och se dina utbildningar.

Dina utbildningar har inte lagts in i IUP, har du gått utbildningar som ger behörighet som inte är registrerade kontaktar du tobias.lindh@swe3.se så du hjälp att vi uppdaterar, vi uppdaterar regelbundet från gamla system till det nya men då det är stor manuell hantering bakom kan det ha blivit missar

Varför står det ett belopp att fakturera på ansökan?

Systemet är ännu inte kopplat mot vilken serie en förening spelar i och därför känner det inte av vilka föreningar som betalat serieavgift eller inte. Det gör att det står kostnad för alla licenser, men vi sköter faktureringen manuellt och justerar detta innan fakturan går iväg. Är du osäker maila thomas.claesson@swe3.se så får du hjälp.

Varför står min personliga adress som betalningsmottagare för fakturan?

Detta kommer justeras till föreningens adress vid nästa uppdatering. Då faktureringen sker manuellt av sportkontoret kommer justeringar ske manuellt så att fakturorna går till ansökande förening.

Varför syns inte min förening i nya licenssystemet

Det beror på att ni inte har aktiverat den synkning om ni behöver göra. Instruktioner för hur ni går tillväga finns i dokumentet nedan.

Skicka in din berättelse!

Skicka in en matchrapport eller berätta om en eldsjäl i din förening. Ditt bidrag publiceras här på swe3.se.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Håll dig uppdaterad om allt det senaste inom amerikansk fotboll, flaggfotboll och landhockey i Sverige.

15585

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!